Een verhuisdag is voor de meesten onder ons net zo stressvol als spannend. Veel mensen zijn zo overweldigd door het inpakken en het dragen van spullen door de stad, dat hun enige wens is om eindelijk geïnstalleerd te zijn. Geen wonder dat we vaak vergeten om aandacht te besteden aan details als we naar een nieuwe plek verhuizen en daar later spijt van krijgen. Maar geen zorgen, hieronder vind je de beste tips om de verhuisdag wat minder lastig te maken en tegelijkertijd ook de details in kaart te brengen.
Meterstanden noteren
Bel je energieleverancier minstens 48 uur voor je verhuizing op om hen te vertellen wanneer je gaat verhuizen en om hen je nieuw adres te geven, zodat zij je jouw eindafrekening kunnen sturen. Zodra je de sleutels ontvangt, moet je voorrang geven aan het documenteren van je meterstanden (elektriciteit, gas en water). Dit zal nuttig zijn wanneer je rekeningen ontvangt, en het zal je helpen om misverstanden te voorkomen. Geef de meterstanden door aan je leverancier en houd een notitie bij voor je eigen administratie.
Je kan het beste je meterstanden in je contract opnemen en er een foto van maken. Als je in een gehuurde woning verblijft, dien je voor de verhuizing een aantekening te maken van de meterstanden en deze te bevestigen met je verhuurder en/of de verhuurmakelaar. Je leverancier stuurt je dan een eindafrekening op. Het is ook een goed idee om de nieuwe bewoners van je woning te laten weten welk energiebedrijf de woning heeft geleverd. Je kan een briefje met jouw contactgegevens achterlaten of je huis/verhuurder op de hoogte brengen.
Stel inventarisatielijst/bestaande schade in de nieuwe woning op
We kunnen dit niet genoeg benadrukken! Zorg ervoor dat je de toestand van je nieuwe woning op de dag van de verhuizing controleert. Let op eventuele schade die je aantreft (bv. afgebroken muren, bevlekte douchekoppen, enz.) en je moet zeker zo snel mogelijk de verborgen gebreken melden. Zo kan je ervoor zorgen dat je niet verantwoordelijk wordt gesteld voor schade die niet door jou is veroorzaakt, en bespaar je veel geld op het moment dat je de woning verlaat. Het beste is dat jij en de verhuurder de tijd nemen om een zeer gedetailleerde inventarisatie van de woning te maken. Dit vermijdt ook de kans op verjaring van verborgen gebreken. Indien dit van toepassing is, zijn er nog altijd oplossingen voor je ter beschikking.
Ook is het verstandig om een inventarisatielijst op te stellen. Dit helpt je om al je spullen in de gaten te houden om er zeker van te zijn dat er niets verloren gaat tijdens het hele verhuisproces. Het verhuisbedrijf kan een inventarisatie voor je maken als ze zijn ingehuurd om jouw spullen in te pakken, dus dit is ook het overwegen waard.
Informeer je omgeving
Wanneer je verhuist bent is het een goed idee om belangrijke bedrijven, zoals banken en nutsbedrijven, rechtstreeks hieromtrent te informeren. Maak een lijst van alle bedrijven en organisaties die je moet informeren, inclusief hun contactgegevens en wanneer je ze zult bereiken. Op deze manier vergeet je geen bedrijf en verloopt het informeren van je verhuizing vlot. Lees hieronder enkele belangrijke bedrijven die je op de hoogte moet brengen:
Postkantoor
Begin hier, wanneer je jouw adreswijziging aan het postkantoor doorgeeft, wordt elke post die naar je oude plaats wordt gestuurd, gedurende 12 maanden doorgestuurd naar je nieuwe woning. Doe dit ten minste een week voor de verhuizing, er kan een periode zitten tussen het moment dat je verhuist en het moment dat de post doorsturing kan beginnen. Hoewel het geld kost om je post om te leiden, is het de moeite waard, omdat het helpt om je identiteit te beschermen en het voorkomt dat belangrijke documenten in de verkeerde handen vallen. We raden het zeker aan, omdat je gemoedsrust krijgt door te weten dat je geen enkele belangrijke correspondentie mist.
Financiële bedrijven
Het is super belangrijk om je banken, bouwbedrijven, verzekeringsmaatschappijen of andere bedrijven die met je financiën te maken hebben te informeren. Via deze weg kunnen ze jouw gegevens over jou bijwerken. Je wilt niet dat er bankgegevens naar je oude adres worden gestuurd. Voor zover je weet, leeft daar nu een kwaadaardig genie. Daarnaast dien je jouw inboedelverzekeraar op de hoogte te brengen van waar en wanneer je gaat verhuizen. Controleer bij hen wat wel en niet verzekerd is tijdens de verhuizing, want het kan zijn dat je bij hen of bij het verhuisbedrijf een aanvullende verzekering moet afsluiten.
Onderwijs
Als je kinderen hebt, moet je de scholen op de hoogte stellen dat jullie zullen verhuizen, zodat ze jullie contactgegevens kunnen bijwerken. De school van je kind heeft jouw meest actuele adresgegevens nodig, vooral als je als contactpersoon voor noodgevallen staat vermeld. Daarnaast heeft het onderwijs je nieuw adres nodig voor het opsturen van facturen voor elk semester of jaar. Dit is ook een goed idee, want verhuizen kan stressvol zijn voor je kinderen, dus het is belangrijk om hun school op de hoogte te houden.
Werk
Stuur een bericht naar je werkgever dat je bent verhuisd, en vergeet niet te vermelden dat je graag jouw vast adres wijzigt. Het is als werkgever belangrijk om je adreswijziging te kennen, zodat hij je contactgegevens kan bijwerken, maar nog belangrijker is dat hij dit weet voor je salarisadministratie. Alle officiële documenten die je werkgever persoonlijk naar je toe wil sturen, moeten op je actuele vaste adres aankomen.
Andere
Bij het verhuizen moet je veel organisaties op de hoogte brengen van je nieuw adres. Bovenstaande bedrijven zijn slechts enkele waar je rekening mee moet houden. Het is verstandig om voor jezelf een lijst op te stellen met de organisaties die je op de hoogte moet brengen.