Communiceren in de bouwsector is vaak een hele klus. Niet iedereen is namelijk op een kantoor aan het werk, maar bevind zich op de bouwplaats en misschien wel op verschillende locaties. Dit maakt het soms een uitdaging om goed met elkaar te communiceren. Wij geven tips hoe je dat het beste kunt aanpakken!
Klant is koning
Veel bedrijven hebben een blinde vlek voor zaken die beter kunnen in de ogen van hun klanten – bouwbedrijven zijn geen uitzondering. Daarom is het belangrijk klanten te vragen naar hun tevredenheid. Het is dus belangrijk om altijd goed contact te houden met de klant en een klanttevredenheidsonderzoek te doen, tijdens en na het project. Ook is het belangrijk om tussentijds altijd een update te geven aan de klant hoe het met de voortgang gaat. Zo voorkom je misverstanden in de communicatie.
Leer de klant kennen
Voor de meeste mensen is een huis bouwen iets dat ze maar eens in hun leven doen. Zij hebben vaak geen idee wat hen te wachten staat tijdens het bouwproces of wat er van hen verwacht wordt. Ook dan is een heldere communicatie belangrijk. Stel bijvoorbeeld een vragenlijst op voor de bouw met wat de mensen eigenlijk verwachten en hoe wij daar als bouwsector aan kunnen voldoen. Ook is het handig om vanuit jouw bedrijf tips te geven over het bouwen van een huis en wat daarbij allemaal komt kijken. Zo houd je de klant tevreden, maar weet je ook zelf waar je aan toe bent.
Communiceren op de bouwplaats
Een veel voorkomend probleem is dat het soms lastig is om als bouwvakker onder elkaar goed te communiceren. Je staat meestal ver van elkaar vandaan en op grote hoogte, waardoor niet iedereen meekrijgt wat er allemaal gebeurd. Een pager kan hier een oplossing voor zijn. Bij Ceyont vindt je meer informatie over hoe je een pager effectief kan gebruiken en wat het precies is.